Kunst verkopen op een kunstmarkt – 7 tips

Een kunstmarkt is een leuke manier om kunstwerken te verkopen en direct in contact te komen met jouw publiek. Er zijn een aantal aspecten waar je rekening mee kunt houden bij het voorbereiden op een kunstmarkt. Hier zijn 7 tips om goed voorbereid te verschijnen op kunstmarkten.

Op welke kunstmarkten kun jij jouw kunst verkopen? Kijk dan in onze kunstagenda.

1. Ken de kunstmarkt doelgroep

Het is belangrijk om te weten wie de bezoekers van de kunstmarkt zijn en de kunst die je daar tentoonstelt hierop af te stemmen. Als je voor het eerst op een kunstmarkt gaat verkopen, neem dan een divers aanbod kunst mee om te zien wat aanslaat bij het publiek.

2. Presenteer jouw kunst op de juiste manier

Zorg ervoor dat je jouw kunst effectief tentoonstelt in de kraam en mensen aantrekt. Ook wanneer blijkt dat jouw werken wellicht te duur zijn voor de gemiddelde bezoeker van kunstmarkten, zorgt bijvoorbeeld een mooie kleurrijke muur van schilderijen achter je voor aantrekkingskracht.

Mensen vinden het fijn om dingen vast te pakken en van dichtbij te bekijken. Als je tafel te fragiel of complex is ingericht, kan dit de ervaring bemoeilijken en moet je constant dingen rechtzetten.

Op een kunstmarkt is ook een goede opstelling achter je tafel belangrijk. Zorg ervoor dat je snel items kunt pakken zonder te rommelen in dozen.

3. Kunst in verschillende prijsklassen

Het gemiddelde publiek van een kunstmarkt zal niet bijzonder veel willen betalen voor kunst. Zorg er daarom voor dat je kunstwerken aanbiedt in verschillende prijsklassen, zodat je een breder publiek kunt aanspreken.

Het kan per kunstmarkt of locatie verschillen wat mensen willen uitgeven. Ook het tijdstip van het jaar kan een rol spelen; vlak voor de feestdagen geven mensen vaak meer uit aan duurdere items.

4. Neem visitekaartjes mee op een kunstmarkt

Zorg ervoor dat je genoeg visitekaartjes bij je hebt om uit te delen aan potentiële klanten op de kunstmarkt. Het is cruciaal om iets mee te geven aan mensen, zodat ze je later kunnen herinneren.

Soms hebben mensen tijdens een drukke markt niet de kans om alles te bekijken of om een lang gesprek te voeren. Een visitekaartje helpt hen later te onthouden dat ze met je in contact kunnen komen. Zelfs als iemand niets koopt, kan deze later bijvoorbeeld via jouw website toch een aankoop doen!

5. Ga de interactie aan met klanten op de kunstmarkt

Wees vriendelijk, benaderbaar en bereid om vragen over je kunst te beantwoorden.

Glimlach en begroet mensen en maak oogcontact met iedereen die jouw kraam passeert. Sommige mensen zijn wat terughoudender, dus het is belangrijk vriendelijke, netjes en benaderbaar te zijn.

Wel is het is belangrijk om niet te opdringerig te zijn. Laat de klant het gesprek leiden als je merkt dat ze aarzelen. Blijf niet zitten op een stoel maar ga staan, zodat je goed oogcontact kunt maken.

6. Bied speciale kunstmarkt kortingen aan

Overweeg om aanbiedingen of kortingen te geven om klanten te stimuleren iets te kopen. Mensen houden van aanbiedingen!

Met bundelacties kun je het aantal verkochte eenheden per transactie verhogen, bijvoorbeeld als je ansichtkaarten verkoopt.

7. Volg klanten na het evenement op

Verzamel contactinformatie en volg potentiële klanten op na de markt om hun interesse in je kunst levend te houden. Zorg voor een kladblok waarop mensen zich konden inschrijven voor een mailinglijst, of gebruik een QR-code waarmee ze naar de inschrijfpagina op jouw webiste kunnen gaan.

Sommige mensen vinden QR-codes niet prettig, dus zorg er ook voor dat je jouw sociale media adressen op papier staan.

Tot slot

Er komt best wat kijken bij het deelnemen aan een kunstmarkt, maar hopelijk geven deze tips je een startpunt.

Kunstmarkten bieden niet alleen de kans om je werk te verkopen, maar ook om persoonlijk contact te maken met je klanten en meer zichtbaarheid te creëren voor je kunst.

Heb je zelf nog tips? Deel ze dan hieronder!

Deel jouw reactie

NIEUWSBRIEF
Ontvang interessante informatie om jezelf als kunstenaar en ondernemer verder te helpen

Wij houden ook niet van spam!
AANMELDEN
close-link